Szukaj

Polecane

Kategorie

Ciekawe Strony

Miesięczne archiwum: Sierpień 2015

Dieta jako metoda profilaktyki chorób układu krążenia

Współczesna cywilizacja niesie ze sobą wiele pozytywnych rzeczy dla ludzi. Medycyna oraz inne dziedziny nauki rozwijają się w iście imponującym tempie. Niestety rozwój, uprzemysłowienie oraz styl życia we współczesnym świecie powodują zwiększenie ryzyka zapadnięcia na choroby określane mianem cywilizacyjnych. Jednymi z najczęściej występujących są choroby układu krwionośnego. Pomimo stałego postępu medycznego i coraz nowocześniejszych metod leczenia zawsze warto postępować zgodnie z zasadami profilaktyki niż później próbować leczyć rozwiniętą chorobę. Bardzo ważnym elementem profilaktyki chorób układu krążenia jest zachowanie prawidłowej diety. Warto zadbać o to żeby posiłki były odpowiednio zbilansowane i bogate w witaminy i inne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu składniki. Poza tym za wszelką cenę należy unikać spożywania zbyt dużej ilości tłuszczów, które poprzez zawarty w nich cholesterol mają fatalny wpływ na układ krwionośny. Rezygnacja ze spożywania alkoholu również powinna mieć pozytywny wpływ na kondycję układu krwionośnego.

Dieta a nasze samopoczucie

Każdego dnia, to co jemy, w jakich ilościach i w jaki sposób wpływa na nasz nastrój i ogólny stan psychiczny. Od naszego pożywienia będzie zależeć jak danego dnia będziemy się czuli. Jeśli nasze potrawy będą przykładowo składały się z rzeczy o wysokiej zawartości tłuszczów, będą wysokokaloryczne i ciężkostrawne, my będziemy ociężali, będzie brakowało nam energii a w ciągu dnia będziemy senni. Natomiast spożywając produkty lekkostrawne o niskiej zawartości tłuszczu będziemy pełni energii i wigoru. Jednak energia ta będzie krótkotrwała, dlatego niezbędne będzie jej uzupełnianie odpowiednimi produktami. Dieta powoduje, że nasze ciało pięknieje a wiadomo, że jeśli pięknie się wygląda to samopoczucie automatycznie się poprawia. Nasz codzienny jadłospis, jeśli jest odpowiednio zbilansowany pomaga nam w koncentracji, podwyższa naszą kondycję fizyczną i upiększa nasze ciało. Jedząc zdrowiej, czujemy się lepiej. Odpowiednio dobrane artykuły spożywcze potrafią nawet sprawić, że czujemy się młodziej. W naszym jadłospisie powinny znaleźć się przede wszystkim warzywa i owoce, nabiał powinien być odtłuszczony lub niskotłuszczowy, cukier powinien zastąpiony być miodem bądź syropem ryżowym, ryby także stanowią bardzo ważny element diety. Ze swojego menu wyeliminować należy słodkie i słone przekąski, alkohol, kawę, tłusty nabiał i mięso a także ograniczyć wizyty w fast – foodach. Odżywiajmy się zdrowiej i dostarczajmy naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników a będziemy się czuć i wyglądać o wiele lepiej.

Dieta dla zbyt szczupłych

Większość uwagi poświęca się nadwadze, diety konstruowane są w ten sposób, aby zrzucić i pozbyć się na zawsze niechcianych kilogramów. Jednak wiele osób ma odwrotny problem. Co zrobić, żeby przytyć? Wbrew pozorom wielu ludzi boryka się z tą uciążliwością. Jedni tłumaczą to brakiem apetytu inni zaś dobrą przemianą materii. Problem jednak istnieje nadal. Rozwiązaniem może być odpowiednio dobrana dieta. Przybranie na wadze to czasem trudniejsza sprawa aniżeli pozbycie się jej. Dieta powinna być oparta na produktach przede wszystkim zdrowych i kalorycznych. Pamiętać należy, że produkty nie zdrowe a wysokokaloryczne nie zawsze prowadzą do utycia, jeśli mamy bardzo dobrą przemianę materii, nasz organizm szybko sobie z tym poradzi. Jeść należy regularnie, od czterech do pięciu posiłków dziennie, w tym przypadku możliwe jest podjadanie między posiłkami. Nasz jadłospis powinien zawierać produkty zawierające białko : nabiał i jego przetwory, mięso, tłuszcz w postaci mleka, masła, żółtek jaj, oliwy z oliwek, łatwo przyswajalne węglowodany, na przykład napoje słodzone miodem, potrawy mączne na przykład makarony. Jeśli pragniemy przybrać na wadze powinniśmy ograniczyć spożycie kofeiny a także wystrzegać się nikotyny, ponieważ stymulują one metabolizm powodując szybszą przemianę materii. Ćwiczenia także mogą pomóc w przybraniu na wadze. Ćwicząc rozbudowujemy swoją tkankę mięśniową, dzięki czemu ważymy nieco więcej. Zbyt szczupła sylwetka może poważnie szkodzić naszemu organizmowi.

Prawidłowe odżywianie dzieci

Już od najmłodszych lat naszego dziecka powinniśmy zadbać o jego nawyki żywieniowe. Bowiem to rodzice są odpowiedzialni za to jak odżywione jest dziecko. Liczba dzieci z nadwagą w ostatnich latach w Polsce wzrosła aż trzykrotnie. Przyczyną jest z pewnością nieodpowiednia dieta oraz zbyt mała aktywność fizyczna. Dzieci coraz rzadziej spędzają aktywnie swój wolny czas siedząc przed komputerem czy telewizorem. Główną odpowiedzialność ponoszą za to rodzice orasz szkoły. To oni powinni już od samego początku wyrabiać w dzieciach odpowiednie nawyki. Wiadomo, że dzieci uwielbiają słodycze i nic złego nie zrobimy, jeśli od czasu do czasu poczęstujemy dziecko batonikiem, jednak musimy bardzo uważać, aby nie zaniedbywać tej cienkiej granicy i aby nasze dziecko nie jadło tylko i wyłącznie słodyczy. Zamiast wszelkiego rodzaju słodkości możemy dać dziecku jogurt, bądź batonik zbożowy. Zachęcajmy także naszych podopiecznych do aktywnego spędzania czasu wolnego. Ruch bardzo korzystnie wpływa na rozwijający się organizm. Dzieciom zapewniajmy codzienną dawkę witamin i produktów zapewniających wystarczającą ilość energii na cały dzień. Uczmy nasze dzieci regularnie jeść to znaczy o ustalonych porach, nie wzbogacajmy jadłospisu dziecka w zbędne tłuszcze, dużo warzyw i owoców zapewni młodemu człowiekowi niezbędną dawkę witamin. Nie zapominajmy także o mleku i produktach mlecznych, które odgrywają bardzo ważną rolę w okresie dorastania i rozwijania się. Od nas samych zależy czy nasze dziecko będzie prawidłowo się rozwijało.

Największe błędy żywieniowe

Pierwszym i najistotniejszym błędem, jaki popełniamy w kwestii żywienia się to unikanie posiłków. Nie ma to żadnego sensu, gdyż organizm stosuje metodę obronną i w przypadku braku pożywienia stopuje przemianę materii zapobiegając w ten sposób wygłodzeniu. Drugim poważnym błędem żywieniowym jest unikanie węglowodanów. Prawda jest taka, że są one niezbędne, są podstawowym źródłem energii oraz wpływają na hormony przyśpieszając tym samym proces metabolizmu. Węglowodany w przeciwieństwie do cukrów nie tuczą, są źródłem witamin, minerałów oraz błonnika. Kolejnym błędem jest unikanie tłuszczy. Z pewnością słysząc o tłuszczach osoby odchudzające się mają gęsią skórkę jednak nie zapominajmy o tym, że tłuszcz tłuszczowi nie równy, powinniśmy spożywać niezbędne dla organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe. Nie dostarczają one jedynie energii ale także przyczyniają się do budowy błon komórkowych, przyśpieszają metabolizm a także są źródłem witamin A, D, E, K. Błędem jest także spożywanie w nadmiarze produktów typu ?light?. Produkty tego typu wydają nam się nietuczące i myślimy, że bezkarnie możemy je spożywać w dużej ilości. To nieprawda, każde nadmierne kalorie tuczą. Kolejnym przykładem na popełniane przez nas błędy w pożywianiu się jest unikanie śniadań. Śniadanie to bardzo ważny posiłek, który decyduje o tym jak będziemy czuli się przez resztę dnia, śniadanie dostarczy nam energii, przyśpieszy metabolizm a także zahamuje ataki wilczego głodu pod koniec dnia.

Wady i zalety diety wegetariańskiej

Obecnie w naszym kraju pojawia się coraz więcej zwolenników wegetarianizmu. Wegetarianie mają wiele argumentów przemawiających za tym sposobem odżywiania się. Przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego zawierają wiele toksyn, pożywienie tego rodzaju zawiera wiele tłuszczów nienasyconych, budowa układu pokarmowego człowieka bardzo różni się od budowy mięsożernych drapieżników poza tym wielu wegetarian uważa, że hodowla i późniejsze zabijanie zwierząt to bestialstwo i okrucieństwo. Wegetarianizm pozwala także na całkowite obniżenie zawartości cholesterolu w organizmie człowieka oraz pomaga w utrzymaniu szczupłej sylwetki, co jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które pragną pozbyć się zbędnych kilogramów. Dodatkowo dieta ta prowadzi do większego zaopatrzenia organizmu w przeciwutleniacze, co w rezultacie pozwala dłużej cieszyć się młodością. Przeciwnicy wegetarianizmu zarzucają temu sposobowi odżywiania się niewystarczającą ilość witaminy B12 w posiłkach, mnogość spożywanych produktów zbożowych i nabiałowych co może prowadzić do otyłości oraz bogactwo błonnika co może podrażniać niektóre wrażliwe systemy pokarmowe. Wegetarianizm może prowadzić do anemii poprzez niedobór żelaza i kwasu foliowego. Ścisłe diety wegetariańskie, które nie dostarczają organizmowi niezbędnych składników odżywczych, nie są polecane dzieciom i młodzieży, u których nie zakończył się jeszcze ostateczny rozwój organizmu., kobietom w ciąży bądź karmiącym a także osobom w podeszłym wieku. Wegetarianizm może stanowić główny sposób odżywiania się, jednak tylko wtedy, gdy zapewnimy i zastąpimy wszystkie produkty w taki sposób, aby nasz organizm na tym nie ucierpiał.